Uitleg Youngtimers

Het begrip "youngtimer"

Onder een youngtimer wordt verstaan een auto van 15 jaar en ouder. Wordt een auto ouder dan 30 jaar dan spreekt men over het algemeen over een klassieker.

Voor het begrip 15 jaar en ouder geldt de datum van eerste toelating van de auto. Dus niet alleen het bouwjaar! Het maakt niet uit in welk land de auto voor het eerst op de weg is toegelaten.

Naast de leeftijd en de staat van de auto is de kilometerstand en de historie van belang om in aanmerking te komen voor het begrip "echte youngtimer"

 

Lage kilometerstanden:

Alleen een lage kilometerstand is nog geen garantie dat de auto in nieuwstaat is. Er zijn genoeg auto's die toch aangetast zijn door roest, een schade verleden hebben gehad, of waarvan de lage kilometerstand niet traceerbaar is. 

De grote prijsverschillen komen voort uit de bovengenoemde voorwaarden waarbij de echte mooiste youngtimers met kilometerstanden onder de 100.000 KM natuurlijk in de hoogste prijsklasse zitten.

 

Wie koopt een youngtimer?

De auto liefhebber die voor dezelfde investering in een mooie premium auto kan rijden in plaats van een auto uit het B-segment.

  De extra variabele kosten neemt hij voor lief. Het is namelijk ook hobby. 

- De ondernemer. Hij kan gebruik maken van de fiscale bijtellingsregel: 35% bijtelling over de dagwaarde van de auto.

 

Marge of B.T.W auto?

In de praktijk blijkt dat er veel onbekendheid is over de consequenties.

Veelal wordt gedacht dat een b.t.w. auto gunstiger is want dan kan men de de b.t.w. aftrekken.

Men vergeet dat b.t.w. auto's vaak "ex-btw" worden aangeboden. Dus dat vraagt allereerst om een goed vergelijk.

Daarnaast heeft een b.t.w. auto een flinke consequentie voor de verrekening van de b.t.w. voor privé gebruik.

 

Voor een b.t.w auto dient men 2,7% van de oorspronkelijke nieuwwaarde te verrekenen met de btw aangifte i.v.m. privevoordeel van b.t.w. aftrek.

Voor een marge auto is dit 1.5% van de oorspronkelijke nieuwwaarde.

Voor een youngtimer met een oorspronkelijke nieuwwaarde tussen de eur 50.000 en eur 100.000 scheelt dit eur 600 tot eur 1200 per jaar!

Voor de duidelijkheid: Ook bij een marge auto zijn alle kosten, en de btw daarvan, gewoon aftrekbaar. 

 

Welke brandstof:

Deze keuze hangt sterk af van de persoonlijke situatie en voorkeuren.

Benzine:

Deze brandstof is tegenwoordig in de meerderheid. Met name door de problematiek van de Diesel brandstof, zie hieronder.

Vaak wordt er gedacht dat de youngtimers een hoog verbruik hebben. Dit valt in de praktijk erg mee. We weten allemaal hoe de theoretische verbruikscijfers de laatste jaren zijn gemanipuleerd. Een theoretische 1: 15 blijkt in de praktijk 1: 11 te zijn. Dat was in de jaren 2000 nog niet zo. 

In de praktijk liggen de verbruikscijfers veel dichter bij elkaar.

Diesel:

De laatste tijd is er veel te doen over de diesels. In "no-time" is er een negatief imago ontstaan over deze brandstof en zijn kopers bang gemaakt om een diesel te kopen. Deels ten onrechte omdat, ook voor de toekomst, de diesels hard nodig zijn om aan de milieu eisen te kunnen gaan voldoen. Onlangs is bekend gemaakt dat de Co2 weer aan het stijgen is omdat er meer op benzine gereden wordt. Aan de andere kant is er de stikstof uitstoot die weer hoger is dan bij benzine auto's.

Goed om te weten:

- Dat er landelijk beleid in de maak is voor de toepassing van milieu zones. Dit voorkomt plaatselijke politieke  luchtballonnetjes die alleen maar voor onrust zorgen en waar niemand op zit te wachten. 

Naar verwachting gaat deze wetgeving binnenkort gelden. Waarbij er twee keuzen worden gegeven: verbod voor diesels van voor bj 2000 of van voor bj 2005.

- Voor degene die niet of vrijwel nooit in de grote steden komt is er niets aan de hand. Veel "kilometervreters" zullen toch veelal op een diesel zijn aangewezen. Mocht er een keer een grote stad bezocht worden dan kan dat laatste stukje naar het centrum ook prima met het openbaar vervoer. Veelal nog goedkoper. (Hoge parkeerkosten!)

LPG:

Helaas wordt deze brandstof naar onze mening veel te weinig gepromoot. Het is een van de schoonste brandstoffen en ook nog financieel aantrekkelijk.

LPG heeft het onterechte imago storingsgevoelig te zijn. Dit is vooral ontstaan in de jaren negentig bij de eerste brandstofinjectie auto's. Net zoals een "Fiat roest" is dit een verhaal "uit de oude doos" van dertig jaar geleden.

De huidige LPG installaties zoals de VSI installaties van Prins werken volledig over originele computer van uw auto. U merkt in de praktijk niet eens dat u op LPG rijdt. Alles wordt automatisch geregeld.

Ook hier geldt dat er kwaliteitsverschil zit in de type installaties en inbouwstations.

Auto's die het zeer goed doen op LPG:

 

Volvo V70/XC70 2.4 140pk/170Pk/200Pk

Volvo XC90 2.5

Wij adviseren u graag.

 

Bijtelling 35% van de dagwaarde: 

Een ondernemer moet per jaar 35% van de dagwaarde optellen bij zijn inkomen. Wat de auto dus ooit nieuw heeft gekost doet niet ter zake.

Deze dagwaarde mag overigens per jaar opnieuw vastgesteld worden.

Intussen geniet de ondernemer wel van alle voordelen van een zakelijke auto. Alle kosten zoals reparaties, benzine en parkeergelden mogen worden afgetrokken van de winst. Dit scheelt veel geld.

 

Stel u koopt een youngtimer van € 9.000,-

Uw bijtelling is het eerste jaar 35% van € 9.000,- =€ 3150,-

Afhankelijk van uw belastingschijf, (bijvoorbeeld 37,35 %) is de netto bijtelling: eur 3150- x 37,35%/12 = EUR 98,- netto per maand!!

Daarnaast is natuurlijk ook nog de afschrijving te verrekenen. Wat feitelijk de privé bijdrage nog verder verlaagt.

Deze netto bijtelling komt overeen met een nieuwe moderne auto met uit het B-segment

Voor het actuele aanbod klik hier.

 

Voor een auto uit de prijsklasse van het B-segment rijdt u met een youngtimer een topklasse auto van een premium merk.